Kulit Berminyak Pun Wajib Pakai Pelembap

Nota ringkas buat pemilik kulit jenis berminyak yang takut nak pakai pelembap/ moisturizer.
Pelembap sangat penting untuk kulit.Ramai yang salah faham, ingat pelembap ni untuk kulit kering je, kulit berminyak tak perlu pakai nanti jadi lagi berminyak. Totally wrong ya.

Yerr, betul setengah pelembap menyebabkan kulit jadi lebih berminyak untuk kulit yang dah sedia oily, so korang kena cari pelembap yang betul-betul sesuai dan tak oily.

Sebenarnya tanpa pelembap, kulit kita akan lebih mudah breakout dan akan menjadi lebih berminyak.Bila pakai pelembap, boleh kurangkan tanda penuaan, kulit yang kurang kelembapan akan mudah cepat berkedut.

Jadi, lepas ni jangan takut pakai pelembap juga yea.

Cari produk yang berlabel “non - comedogenic", oil free formulation dan water based kerana ia mengandungi bahan yang tidak akan menyebabkan jerawat akibat dari kulit yang berminyak.

So korang yang kulit jenis berminyak, boleh jugak try pelembap jenis tekstur gel kerana jenis ini lebih ringan dan tak terlalu berminyak.
Ni Kak Lina share moisturizer for oily skin dekat drugstore.
- Simple Oil Balancing
- Neutrogena
- Nano White Fresh
- Laneige
- Hada Labo
- Himalaya
- Olay
- Safi Balqis
- Garnier
- Cetaphil
- Sebamed







Eh tak ketinggalan jugak, kalau korang nak lembapkan kulit dalam masa yang sama nak bagi mekap tahan lama korang boleh cuba Face Primer #MossMayra kerana dalam Face Primer ada kandungan melembapkan kulit sama.

Yang penting bila korang sapu mudah meresap masuk dan tak melekit. Jangan bilang semua produk local tak bagus, ada jer yang elok elok punya 🙂

No comments

Back to Top