Showing posts with label pregnancy journey. Show all posts
Showing posts with label pregnancy journey. Show all posts

my pregnancy updates

IM IN 36WEEKS ++

semalam saya ke pakar perdana hosp semata-mata untuk buat 4d scan
sayang seribu kali sayang .
di minggu ke 36 sume dah jd overlap..doc takley nak zoom imej baby saya..
sb keduanya sangat aktif dan kedudukan rmereka terlalu rapat..
kesian mereka..agaknya dah tak sabar nk kuar melihat dunia ;)
apa yang dapat disimpulkan

berat baby dah mencapai 2.5kg seorang..
both 2.5kg..mcm tak percaya okehhhh!!
saya dok carry baby around 5kg....
patutla jalan pun dh macam kura-kura.....
berat maknya plak around 63.5kg!huhuuhh...
jantung baby oke.sume normal.
time dgr die pny heartbeat tuw sgt2 la terharu..suka gembira nk nangis pun ada
kedudukan baby pun oke..keduanya normal.
alhamdulillah tak breech
mudahan berterusan camtuwh sampaila masa nk deliver nanti.
kepala baby pun dah mulai turun..
doc suh saya stand by ajek .....
sebab pregnancy twin selalunya kuar awal..
around 34-37weeks dah deliver
so bila-bila masa dari sekarang saya boleh meletup.
oh.sangat nerves ok....
doakan semuanya berjalan sempurna
perlu bersedia mental fizikal....
tak lama lagi saya akan menjadi seorang IBU......
;)
25

searching for my baby names



A

B

C

D

E

F

G

H

I

J

K

L

M

N

O

P

Q

R

S

T

U

V

W

X

Y

Z


;)Choosing a meaningful Islamic name for my twin babies...
It's always a joy when Allah blesses you with a child. Children bring happiness and joy, but also trials and great responsibilities. One of the very first duties you have toward your new child, besides physical care and love, is to give your child a name that carries honor and Islamic meaning behind it.

It is reported that the Prophet (peace be upon him) said: "On the Day of Resurrection, you will be called by your names and by your fathers' names, so give yourselves good names." (Hadith Abu Dawud)
22

fakta keadaan diri di saat akhir kehamilan -:

35weeks +++

fakta keadaan diri di saat akhir kehamilan -:

-berat badan mencapai 61.9 kg di minggu ke 35..( sgt takut oke, sb berat asal hanyalah 52kg)
-perut dah terasa mulai sarat dan terasa seperti hendak jatuh ke bwh shj..
-hemoglobin tersangat low..8.0 shj ..oh sangat bahaya..perlu ditingkatkan ke 10.0!!!
-si kembar saya sudah mencapai berat 2.2kg untuk seorang
-malam hari semakin sukar untuk tidur..
-cramp sana sini especially di bahagian pergelangan betis/kaki..
-selera makan mula turun kembali oleh disebabkan perut cpt kenyang

itulah fakta-fakta mengenai saya di saat akhir kehamilan..
hanya ada beberapa minggu sahaja lagi sebelum saya bersalin.
mudahan saya dapat tempohi saat-saat ini dengan penuh sabar ;)

24

moses basket






cute kan moses basket tuw ;)
oleh kerana berkenan sangat,saya dah beli 2 mosset basket utk si kembar saya nanti
sayangnya dah takdek color baby blue..
semua dah kehabisan stok
yang tinggal hanyalah berwarna pinky sahaja
disebabkan nak jgk moses basket yg cute mute ini
saya pun belila juga colour pink..ahaks ;p
hehehe.takpela kan asal boleh pakai..
akan dibalut dgn kain cotton baby blue nanti

16

info in 32 weeks


By the end of the 32nd week, each baby will weigh approximately four pounds. Actually, twins are tracking along the same rate as singletons at this point of the pregnancy. You should be familiar with their patterns of movement, although it is not as strong. It is difficult to determine which baby is which. Some moms can feel when their babies have the hiccups. This is very normal and should not be a concern. The babies are putting on alot of fat now, which is necessary after birth to regulate temperature. During this month, the head will be more in proportion to the body. With the exception of the lungs, all organs and systems are operational. At this point, fatigue is very pronounced. Listen to your body and rest when you can. Even if you can not actually sleep, try to prop your feet up and allow your body to rest. Breathlessness may also be worse now. Your uterus is taking up an incredible amount of room in your diaphragm. Sitting up straight may help some with this problem. Backache is becoming worse also. Pay attention to any new or unusual aching in your back-it could be a sign of preterm labor. A nice, warm bath can help soothe the discomfort of a backache. Do not sit in a jacuzzi or use hot water, though. If you spend alot of time standing up or sitting down, hemorrhoids are likely to be a problem. To avoid constipation that could make the hemorrhoids worse, continue to eat a balanced diet and drink plenty of water. Cold packs and sitz baths may offer some relief.

info source : http://www.i-am-pregnant.com/Pregnancy/
8

finalized for mum & babychecklist

haaaaaaaa..tak bis2 pasal ENTRY pregnancy.
ape kes ni Puan Lynna..
tak kirala nk berpotpet gak psl my pregnancy.
kerna ini belogku..bukan belogmu..hehe ;)
-
-
-
semalam last dose saya utk att injection.
seperti biasa.lenguh bahu dan lengan kiri..
baby pun dh meningkat naik beratnya
about 2.1kg both..
balik-balik rumah
terus finalized checklist for my baby dan jugak saya.
kerana ada lg beberapa item penting yang belum dibeli
berikut merupakan a few things yg masih belum dibeli
dan masih didalam pemikiran kepala otak sama ada perlu beli ke tidak
sesetengah dari item tersebut..

Nieh senarai for baby item -:

1. Baby milk dispenser/container
2. Milk bottle sterilizer
3. Baby bottle warmer
4. Car Seat
5. Baby Cot
6. Baby Carries
7. Breastmilk Storage Kit
8. Kelambu Baby ( baby zaman skang msh guna lg ke tak eyh)??
9. Baby meals set
10. Small wardrobe

Yang nieh plak untuk ibunya plak :

1. Breast Pump
2. Stoking
3. Nursing Bra
4. Set Selepas Bersalin - nona roguy,leesa fomurla, amy6odays s.tinggi etc.....
5. Minyak panas

tu jela kott item-item yang masih belum dibeli..
adoyaii ongkosnya agak parah utk newborn nie
takpela kan.. ;)
mudahan rezeki makin bertambah di tahun 2010
dengan bakal kelahiran dua anak kembar tidak lama lagi
26

8 bulan pregnancy journey

Dah masuk bulan yang ke- 8
Perasaan semakin berdebar dan nerves sebab 1st time kan nak bersalin.
Tertanya -tanya dapat bersalin normal kah atau easer kah saya ini..
Kedudukan rahim pun semakin lama semakin turun ke bawah, dan dah mula cramp sana sini.

Mungkinkah ini tanda tanda dah sampai masa nak bersalin.
Kawan-kawan yang disayangi semua mohon doakan saya dan baby twin selamat semuanya semasa bersalin nanti






17

started getting cramps.

32weeks and 3days
im just started getting cramps.
More or less in my hips than anything.
This is helpful though!
I do sometimes get leg cramps, but nothing has worked to relieve the pain I feel in my hips.;(
1

pregnancy cravings

Lately, I have this sudden "craving..........
tak dpt makan strawberry choc d cameron....
strawberry choc home made sendiri pun jd la ek..
usahanya saya ke tesco untuk mencari strawberry segar..
naseb baik ada okeh..
strawbery cameron fresh dr ladang lagi..hiiihi. ;)
so.saya decide utk bwat sndri.lagi jimat okeh......
terlepas jgk hajat nk makan straw choc ini...




14

baby shopping

Finally ..
The stuff I bought for my twin ;)
picta di bawah adalah separuh daripada pembelian saya













i think baby apparel dh mencukupi utk tika ini.
hny perlu menokok nambah apa yang perlu
Overall saya tersangat happy and satisfied with what i've bought....
tinggal lagi baby cots, baby car seat, baby carries, bouncer..bottled warmer strellizer dan beberapa benda lg lah..
bak kata sue ana joe -
"baby shopping -It's much more fun and exciting than shopping for yourself!"
yah..i agreed wif her..tersgt sronok..

TAPI
shoppim untuk ibunya pula ya..
bakal menyusul dlm beberapa hari lagi..
nk shoppim some stuff for me plak..
nursing bra..some tops ..set berbengkung ++ breast pump.. &
beberapa item lain
setakat ni yg kt bwh ni jekla yang dh beli.hehe

43

shoppim for newborn...

citer-citer later oke
;)
7

suatu hari di hari minggu.........

scroll down utk melihat wajah-wajah candid mak buyong ketika asyik menjamu selera ..
-
-
-
mcm nielah akibatnya bila dah berselera makan..
berat pun makin naik..58.5kg dah..
sampaikan en.suami pun naik gelak.
apa taknya..kejap..kejap..lapar.kejap kejap lapar.
kejap-kejap makan..kejap-kejap mengunyah.
reason yang selalu diberikan oleh mak buyong ini kpd suaminya -:
(dalam loghat & dialek kelate)
  • nak wat gane, dh lapar tugak..make untuk anak2 dlm perut nieh..
  • yg make-make..pah anak hok aamik..sb tu lapar smacey!!
  • bls dendam makan spuas2 nya hok 3buley lebeh alahan hr tuw.
  • time pantang pas nie..takleh dh nk make2 supo loneyh.
hehe..tuwla reason yang aku selalu berikan untuk en.suami setiap kali membedal makanan..
opps.terlampau syok makan.smp camera pun mak buyong dh tak pandang..hee ;p



makanan ini dikhususkan utk owang-owang yang mengidam sahaja ;)

4

INFO..





Banyak sangat info yang diperolehi dari buku (panduan lengkap penjagaan ibu & anak) oleh Elizabeth Fenwick ini. Gambar semua  pun real dan takdek tapis menapis yer

Bila baca info dan tengok gambar cara cara-cara kedudukan nak bersalin,, rasa agak  sedikit nerves hati saya. Banyak sangat benda yang saya tak tau sebelum nie,, setelah baca buku ni hampir separuh buku barulah saya tau dengan jelas apa yang dikatakan dengan suntikan epidural, menyedut gas etonoks & udara, kontraksi,episiotomi induce, forseps dan bermacam2 lagilah.

Gambar-gambar kedudukan baby yg breech/songsang juga ada ditunjukkan di dalam buku ini, oleh sebab itula saya selalu pergi klinik utk check up dan selalu buat ultrasound bukan apa nak makesure twin saya berada dlm keadaan baik dan sihat-sihat.

Moga semuanya dipermudahkan Allah swt semasa nak bersalin nanti dan jauh disudut hati saya sangat berharap dapat bersalin normal lah nanti.
Aamiin insha Allah.

20

29weeks ++


Perut semakin memboyot, patutla selalu sangat rasa sakit pinggang semacam..
Sekarang nak jalan jejauh pun mcm dah tak larat mengah semacam.
Padahal baru masuk minggu ke-29.

Mungkin tekanan dari 2 bayi yang sedang dikandung.
Another 7 weeks lagi sebelum nak bersalin. Tak sabar sangat dah rasa nak bersalin.
Ikut cakap Dr, pregnant anak kembar ni biasanya akan deliver lebih awal, takkan sampai hingga 38 weeks.

Jadi dalam 34 weeks saya dah kena siap sedia kot kot bersalin awal.
Kalau ikutkan EDD date bersalin pada 03/03/2010, tapi  Dr mintak stand by week ke 33.
ini bermakna lagi 3 minggu.

End of February memang dah kena siap sedia mentak fizikal ni,. dalam masa teruja nie ada jugak berdebarnya.
Mohon doakan saya mudah bersalin yer.

23

entry khusus untuk bergelar bakal ibu ;)

entry kali ini mungkin agak buhsan bagi anda yang masih bergelar bujang @ belum berkahwin..
tetapi mungkin seronok bagi yang dah berkahwin,bergelar isteri, bakal menjadi ibu tidak lama lagi
oleh kerana ada diantara satu dua rakan saya yang kini sedang berbadan 2..
kahwin 1 batch dgn saya.,pada june 2009..
dan e.d.d kami semua pun lebih kurang sama.
jadi mereka mintak saya listkan apa brg-brg bayi yang perlu ada yang perlu dibeli
maklumla..masing-masing tidak pernah mempunyai pengalaman
1st time mommy to be ",,jadi perasaan E.X.C.I.T.E.D tu mesti ada.....
oleh kerana saya pun dah mendapat
checklist dr bloggers2 yang baikhati sudi nk berkongsi dgn saya
apa kata saya paste kan pula di belog saya utk berkongsi dgn rakan-rakan saya ;)
mungkin ENTRY kali ini agak sedikit panjang berjela-jela
dengan baby checklist yang bakal saya stated kan kt bwh......
sila jangan jemu utk clik tetikus anda dan scroll down sehingga abis entry ini
SEKIAN........

jadi mari kita lihat baby checklist item yang telah saya dpt :

CHECKLIST FOR BABY :

1. Baju tidur/Harian (long sleeve,long pant,romper)- newborn,0-3months,6-3months
2. Booties & Mittens
3. Milk bottle bersize S
4. Kain Lampin
5. Diapers Newborn
6. Selimut baby
7.Changing Mat
8. Bedding set+ pillow set
9. Berus botol susu
10. Baby Wipes
11. Small Tower
12. Baby Tower
13. Bath set
14. Detergent for cleans baby clothes
15. Minyak telon @ Yu yee
16. Barut perut baby
17. Baby vicks
18. Kelambu baby
19. Baby cotton buds
20. Baby bag
21. Baby bath tub
22. Baby nail clippers
23. Baby comb hair
24. Baby cot
25. Susu formula
26. Gripple water utk elak kembung
27. Nappy rash creame
28. Milk bottle strellizer
29. Baby bottle warmer
30. Baby Carries
31. Car Seat
32. Stroller
33. Bouncer
34. Milk bottle warmer
35. Baby meals set
36. Flask for travelling
37. Safety napkin pins
38. Baby bath net
39. Drawer brg-brg baby

dok sibuk-sibuk psk baby pny checklist, yg mommy nye pun jangan lupa yek.
kita punya barang pun sama naik pentingnya.
ok check below :

CHECKLIST FOR MOMMY :

1. Maternity Pads
2. Nursing Bra
3. Dispossable Nursing Pad
4. Set Bersalin ( bengkung)..
5. Nipple Cream Set
6. Breast Pump
7. Dettol @ Savlone utk cuci luka
8. Jeli gamat @ pati ikan haruan utk sembuhkan luka
9. Relief sore, cracked nipples associated with breastfeeding cream
10. Baju yang botton kt dpn, bertujuan senang utk breastfeed @ nursing shirt

masuk jek 7months ke atas.perasaan berdebar-debar, cemas dan takut pasti ada bagi setiap bakal ibu yang pertama kali tak penah merasai apa itu erti bersalin..
jadi masuk jek minggu ke 33weeks, makesure 1bag dah tersedia di dalam kereta..
manalah tau..tetiba bersalin awal..para-para suami pun takdekla cemas sgt
atleast kita dah buat prepration lebih awal..
jadi, pn.lynna paste kan juga checklist for hospital bag okeh!

CHECKLIST FOR HOSPITAL BAG :
1. Baju2 baby
2. Mittens & booties
3. Kain Lampin
4. Diapers baby
5. Selimut Baby
6. Baby towel
7. Barut perut baby
8. Minyak telon & yu yee
9. Wet Tissue
10. Baby wipes
11. Milk bottle
12. Maternity pads
13. Mummy towel
14. Mummy socks
15. Nipple cream
16. Kelengkapan yg lain utk mummy o

Okeh itu saja yang dapat saya copy paste kan di belog saya ini..
mungkin ada 1,2 item yang saya tertinggal....
kot3 ada yang nak tambah..jgn segan jgn malu.
leave kan aje comento anda di entry ini.
yelah checklist nie pun saya dapat dr mommy-mommy kt luar sana yang sudi berkongsi dengan saya.....
tentang jenama apa yang elok dibeli...
itu terpulang pada anda semua......
;)
28

Breastfeeding Twins, Triplets (and More!)



These days, twins, triplets, and more are common.
Is it still possible to breastfeed?
Everyone wants to do what is best for their new baby.
The question always comes up about why breastfeeding is so important.
How can a new mom manage breastfeeding multiple babies?
Do Multiple Babies Have Different Needs than Singletons?

-----------------------
bercampur baur perasaan saya tika ini..
hari semakin dekat..
lagi 3,4hari saya akan masuk ke trimester ke-3
jauh disudut hati saya mmg mau breastfeed for my coming twin
yelah..susu pertama yang keluar dr ibu adalah colustrum terbaik utk bayi.
saya langsung tiada pengalaman..ditambah pula saya ini bekerja..(office hour)
agak risau, tidak mampu untuk menyusu bayi saya sepenuh masa
ditambah pula dengan saya ni 1st time mommy
pump breast pun saya tidak beli lg..
tatau yang mana satu ok.elok dan mudah digunakan..
adeh...perasaan makin gementar....
barang2 baby pun banyak lagi yang saya tak beli.
crimas sales tak lama nak menjelang.
rasa mau trun ke kl lg..
shopping2 tambahan for my bcoming twin..
20

27weeks +++

eh.eh macam tak percaya dengan pregnant bar tuw
67% biar betul.cepatnya masa berlalu.
adeh baru jek terasa spt saya sedang mengcountdown hari pernikahan saya..
haha.alih-alih dah tak lama saya bakal menjadi seorang ibu.huh..counting days lagi..
lagi seminggu nak masuk ke trimester ke-3..
berat badan plak semakin hari semakin bertambah..
senang hati nampak puan.lynna..hehe.
maklumla makan untuk ber3 lah katakan..

bercakap mengenai perasaan???
apakah perasaanku apabila nak jadi seorang mummy tak lama lagi..
bakal mummy kepada dua anak.. kembar hero plak tu..insya -Allah jika di izin kan-Nya
kalau dulu dok sebuk2 tny owang tu tny owang nie berkenaan gn majlis2 kawen nie...
lps tu siap dengan check list nye sekali.......
rase2 yang nak menimang baby nie, lagila teruja saya dibuatnya..
en.husband pun nampak gaya macam semangat jek bab2 nak mencari nama anak..nama gelaran untuk kami berdua yang akan dipanggil oleh anak2 kami nanti..
huhu..banyak juga persediaan yang perlu kami buat.persediaan baik dr segi mental.fizikal dan jugalah kewangan..sumelah..heeeeeee..

lps tu plak kan..,checklist for my coming baby dua kali ganda panjangnya dr checklist nk berkahwin..skang nih plak saya dok sebuk dk bertanya para-para bloggers yang rata2 nye dh jadi mummy..kutip2 pengalaman dowang..dr zaman mengandung..sehinggalah saat melahirkan ++ tempoh nak ber"confinement" plak..bengkung tak bengkung.pilis tak pilis sume kene tau.......

so sweet jugak tau..apabila kite bakal nk menjadi seorang ibu.....
banyak tanggungjawab dan komitmen yang bakal digalas..
mudahan saya dpt menjadi seorang ibu yang baik untuk anak2 saya nanti.
"mommy said :she loves u all "

;)
9

baby & mommy checklist

sedang memikirkan senarai semak for my coming baby jr ;)
perlu membeli apa yang patut diutamakan terlebih dahulu agak tidak terlalu "overbajet" dan membazir..tengah risik2 mothercare pny web.web tu memudahkan saya dlm mencari beberapa item yang perlu dibeli untuk diri saya termasuk juga bakal bayi2 saya.berikut merupakan item-item barangan bayi yang perlu ada di dalam senarai semak saya..


MATERNITY UNDERWEAR
1. nursing bra

PREGNANCY &LABOUR ESSENTIALS
1. maternity towel
2. disposable breast pad
3. bump strecth mark cream
4. nurturing nipple cream

NURSERY
1.baby mattress
2. cot bed
3. cot toy

CAR&TRAVEL
1. baby carries
2. car seat

PUSHCHAIRS
1. strollers

FEEDINGS
1. breast pump
2. bottles feeding
3. bottles accesorries
4. strelissing equipment

BATH&CHANGING
1. nappy changing - change mats, nappies
2. towels, bathtime essentials
3. bath set tub

FEEDINGS


BATH & CHANGING

PUSHCHAIRS



CAR & TRAVEL


NURSERY



PREGNANCY &LABOUR ESSENTIALS


15
Back to Top