Resipi Gulai Ayam version Kelantan


Ramai yang request mintak nak resipi Gulai Ayam saya yang Gred C tuw. Baiklah, tanpa kedekut ilmu saya akan share..Menu yang lain-lain tuw bukan saya kedekut nak share resipi tapi saya ni jenis tak pandai nak karang-karang ayat cara-cara nk membuat heeeee ;p Okay kat bawah ni adalah Resipi Gulai Ayam Kelantan.Mungkin caranya tak berapa nak sama dengan cara masakan negeri lain.

Bahan-bahannya:

1.Ayam setengah ekor dipotong dan dibersihkan

2. Santan RM 1 ( saya tak pandai nak terangkan bab santan,cume pergi pasar cakap nak santan RM 1 ;P kat negeri luar mesti dah rega 2 hengget kan)

3. Rempah kari ayam 1 paket(kalau paket biasa brand Adabi) *macam saya, guna rempah kari dari Kelantan....tapi takpe, boleh je guna apa2 brand sekalipun....saya kalau terputus bekalan pun guna je rempah kari mana2*

4. Ubi kentang 4 biji

5.
# bawang merah besar(bawang India) 3 labu
# halia 1 setengah inci
# bawang putih 1 atau 2 ulas
# cili kering 5 tangkai direndam, dibersihkan

6. Rempah 4 sekawan(kulit kayu manis,bunga lawang, buah pelaga +++)

7. 2 asam keping

8. garam secukup rasa

9. Manisan/gula melaka secukup rasa

10. sedikit minyak untuk menumis

Cara Membuat :

1.Mesin bahan yang bertanda # kemudian tumiskan kesemuanya sampai kekuningan, Kemudian masukkan rempah 4 sekawan. Dikacau-kacau sebentar sebelum diikuti dengan rempah kari yang telah dijadikan pes(campur sedikit air masak)Biarkan rempah betul2 masak.

2. Kemudian masukkan ayam, balik2kan biar bersalut dengan rempah di dalam periuk. Masak guna api kecil kalau tidak dikhuatiri hangit pula jadinya.Biarkan ayam kecut dan masak sebati...(Langkah ini orang Kelantan bagi gelaran "Mati Hawas ;p)
Masukkan asam keping.- Jangan masuk banyak-banyak asam nanti masam!!

3. Ok time untuk masukkan santan dan 'air masak'. Curahkan perlahan2 'air masak' di sekeliling bahan dalam tepi periuk bukan main masukkan kat tengah.Kemudian kacau santan dan air biar sebati.

4. Bila santan dah mula menggelegak, masukkan kentang.Wajib guna api yang kecil ketika proses ini berjalan dan kacaulah perlahan-lahan tanpa henti agar santan tak berketul.Last sekali masukkan bahan perasa garam dan juga sedikit manisan

5. Bila ubi kentang dah empuk, tutup api dah siap boleh dihidang ;)

Selamat Mencuba, Kalau tak faham tanya yerrrrrrr.Ayat saya mungkin berbelit-belit sedikit.Hehehe ;p

2 comments

  1. Slm kak nk tanya apa mksud akak Kemudian masukkan rempah 4 sekawan?.

    ReplyDelete

Back to Top