Puasa semasa kehamilan..

Puasa Selama Kehamilan?
Bolehkah?

Ini menjadi salah satu pertanyaan yang sering menjelang Bulan Puasa Rhamadan. Jadi bolehkah puasa selama anda hamil? Kapan seorang Ibu hamil sebaiknya menghentikan puasanya.

Saran yang dapat kami berikan bagi Ibu hamil yang berpuasa:

Ya, Seorang wanita hamil tetap dapat berpuasa selama kehamilannya, asalkan Ibu Hamil sanggup memenuhi asupan gizi dan kalori yang diperlukan selama kehamilannya ini untuk perkembangan dan pertumbuhan bayinya.

Selama berpuasa asupan gizi dan kalori tetap dibuat sama dengan saat tidak berpuasa, yaitu gizi seimbang dengan komposisi 50 % karbohidrat, 30 % protein, dan 10-20 % lemak. Hanya waktunya yang dipindah, semua asupan dipenuhi pada saat sahur, berbuka puasa dan waktu antara berbuka - sahur.

Selama hamil, asupan kalori sangat diperlukan sebagai nutrisi untuk perkembangan dan pertumbuhan bayi dalam kandungan. Jadi bagi ibu hamil, sebaiknya lebih memperhatikan asupan makanan yang dimakan saat sahur, berbuka puasa dan waktu antara berbuka - sahur.

Dan sebaiknya ibu hamil memutuskan puasanya bila,:

> Ibu hamil muda dengan morning sickness atau mual-muntah saat kehamilannya.

> Ibu hamil dengan komplikasi lain atau Ibu hamil yang kehamilannya bermasalah, seperti Ibu hamil dengan tekanan darah tinggi, atau kencing manis, atau gangguan pencernaan dll.

> Percayalah terhadap isyarat tubuh anda, bila anda merasa sangat lelah dan tidak dapat melanjutkkan puasa, pusing, gemetar, mual, dan demam ( ini adalah gejala berkurangnya kadar gula dalam darah anda(hipoglikemia)); dan menyadari bahwa asupan kalori makanan untuk kehamilan anda tak mencukupi, maka Ibu hamil sebaiknya memutuskan yang terbaik untuk dirinya dan juga bayi dalam kandungannya. Memaksakan berpuasa hanya akan mengganggu perkembangan janin.

petikan : www.infoibu.com
________________________________________________

Syukur..
Alhamdulillah..dengan jayanya saya dapat habiskan puasa saya semalam. Walaupun selepas kekenyangan berbuka puasa, sy muntahkan balik makanan makanan tu sume.
Maybe asbab bersahur dengan beberapa biji kurma buat saya dapat bertahan puasa sehinggalah waktu  berbuka puasa.

Sebelum ni agak risau, sebab sepanjang pregnant nie memang perut mudah lapar,
Kekadang di dalam tidur pun, perut saya boleh berbunyi dan dekat dekar time senja bermulalah sesi muntah nie. Agaknya penangan 2 bayi kat dalam ;)

Doakan yer agar dipermudahkan urusan berpuasa sepanjang hamil ni.

7 comments

  1. sy pun muntahkan balik lepas bebuka..

    ReplyDelete
  2. waaa...twin ke??? jaga kandungan leklok ;)

    ReplyDelete
  3. ann : slamat bpuasa jgk..gane stadium..ada meriah ke..heeee

    ReplyDelete
  4. Salam Lynna. Bole kita berkawan? Mengandung anak kembar ye? Bestnyer... Im still trying to conceive, waiting for rezeki Allah. Mesti baby Lynna cute-cute macam baby Lynna jugak. I'm honest, u look much prettier masa pregnant ni..

    ReplyDelete

Back to Top